COOP: MOBILAPPLIKATION OCH VARUMÄRKE​​​​​​​
Eget projekt.
skisser och mockup för mobilapplikation | uppdaterad varumärkesidentitet
 startsida för webbplats | reklamaffisch | infografik

Coop har länge arbetat med hållbarhet som en viktig aspekt i deras varumärkesarbete och har blivit prisade för sin hållbarhetsprofil flertalet gånger. Jag ville på egen hand utforska hur man skulle kunna ta det ett steg längre. Mitt projekt resulterade i en idé för en app som tar tillvara på den mat som annars lätt blir liggandes i kylskåpet tills vi slänger den med dåligt samvete som följd. Som del av processen valde jag också att vidareutveckla Coops egen visuella identitet för att ytterligare knyta an till hållbarhet.
Utmaningen
På senare år har teknologi blivit en allt större del av vardagen även när det kommer till att handla mat. Vi har appar som hjälper oss med recepttips, där vi kan se erbjudanden och scanna vårt ID för att kunna påbörja handlande med egen handscanner och även beställa hem matleveranser. Jag ville se hur det kan kopplas samman med ett mer cirkulärt förhållande till mat, där vi kan minska matsvinn, spara pengar och hjälpa till att bibehålla en hållbar relation till vår planet. 
Processen 
Jag började med att skriva ner nyckelord och lösryckta tankar i olika tankekartor för att se vilka samband jag kunde finna som inte var uppenbara från start. Vad är viktiga begrepp, vad är problemen som finns med mathantering i relation till hållbarhetsaspekter? Genom att utforska det fick jag ett underlag som jag sedan kunde arbeta vidare med för att hitta vad för leverabler jag skulle producera som lösning. 
Längs vägen fann jag en idé till att minska matsvinnet genom att nyttja den mat vi redan har. Enligt Naturvårdsverket slänger vi närmare en miljon ton livsmedelsavfall årligen varav mycket kan förväntas vara mat som hade kunnat ätas. Vi människor vill i regel spara pengar och vi tycker inte om att slänga mat i onödan men när vi ska handla blir det ofta att vi handlar utifrån vad vi behöver för en ny måltid, inte vad vi redan har. Genom dialoger med personer i min närhet kunde jag bekräfta behovet av något som hjälper till med att lösa detta.​​​​​​​​​​​​​​
Lösningen
Min idé blev att ta fram en mobilapplikation där man kan fylla i vad man redan har i skafferi och kylskåp. Utifrån det kan man sedan få förslag på recept, eller själv välja recept och få en inköpslista på vad mer som behöver handlas. 
En vanlig utmaning som uttrycktes av de jag samtalade med om detta var att det är svårt att veta vad man ska göra med det man redan har i kylskåpet när det inte riktigt räcker till någon måltid. En applikation som hjälper användaren att ta fram förslag kan då underlätta, och genom att kombinera det med en inköpslista för den som går till en fysisk matbutik eller vill beställa hem mat direkt i appen gör processen smidig för den individuella användaren, lönsam för Coop och hjälper planeten med ett hållbart perspektiv. 
Längs vägen tog jag även fram en uppdaterad varumärkesidentitet för Coop för att förstärka relationen mellan dem som organisation och hållbarhetsperspektivet. Ändringarna blev subtila nog att inte förvirra existerande kunder men samtidigt tillräckliga för att kunna lyfta fram det i sin framtida marknadsföring av sig själva och den nya appen. 
Vad tror du, skulle du kunna ha nytta av en sån här app?

You may also like

Back to Top